Medlem

Arbetar du inom skog-, trä- och grafisk bransch är du välkommen att vara medlem hos oss. Vi kan din bransch, har korta handläggningstider och ger dig bra stöd och service.

Är du inte medlem ännu? Ansök direkt här på webben och signera med e-legitimation!

Varför ska du vara med i a-kassan?

  • Det är en ekonomisk trygghet om du skulle bli av med jobbet. Du kan ha rätt till ersättning för viss förlorad inkomst som ger dig ett ekonomiskt skydd under tiden du söker ett nytt arbete – som en försäkring av din inkomst. 
  • Vi hjälper dig med intyg när hyresvärdar och banker kräver intyg på att du är med i a-kassan för att hyra eller låna ut. Ring oss så hjälper vi dig med intyget!
  • Du bidrar till en bra försäkring där alla kan vara med.
  • Skulle du bli utförsäkrad efter en lång tids sjukskrivning, kan du ha rätt till ersättning från a-kassan för att kunna söka ett nytt arbete inom en ny bransch.
  • Är du nyanländ i Sverige kan du gå med i a-kassan även om du inte har fått ett personnummer, det går bra med ett samordningsnummer.
  • Är du medlem hos oss kan du öka ditt försäkringsskydd om du också är med i GS-facket och har rätt till deras inkomstförsäkring.

Kontakta gärna oss

Om du har frågor om medlemskap eller vill ha mer information om villkoren för att få ersättning, är du välkommen att kontakta oss så berättar vi mera.


Välkommen att söka medlemskap hos oss!

Arbetar du inom skog-, trä- och grafisk bransch är du välkommen att bli medlem.

Här kan du bli medlem i GS a-kassa:


Avgiften

Medlemsavgiften är 155 kronor i månaden för alla våra medlemmar

Är du medlem i både a-kassan och facket ska du betala in din medlemsavgift till respektive förening.

Du kan betala din medlemsavgift på tre olika sätt, med autogiro, e-faktura eller inbetalningskort. Vill du ha mer information, klicka här.

Om du har frågor

Du är välkommen att kontakta vår medlemsservice om du har några frågor eller vill ha mer information. Du kan ringa 010-470 68 00. Är du medlem kan du skicka ett meddelande på Mina sidor.

Har du frågor där du inte behöver lämna namn och personnummer kan du även mejla till vår medlemsservice.


GS-fackets inkomstförsäkring

Som medlem i GS-facket har du en inkomstförsäkring som kan fylla upp din ersättning till ca 80 procent av din tidigare inkomst om du blir arbetslös och får ersättning från a-kassan (gäller inkomst upp till 35 000 kronor i månaden). Inkomstförsäkringen betalas ut under max 200 ersättningsdagar.

För att omfattas av försäkringen ska du ha varit medlem i GS-facket de senaste tolv månaderna innan du blev arbetslös. Ersättningen från inkomstförsäkringen betalas ut i efterskott och är inte skattepliktig. För mer utförlig information om inkomstförsäkringen ska du kontakta GS-facket. Du kan även läsa mer om försäkringen på GS-fackets webbplats.

Om du inte är medlem i GS-facket kan du ansöka om medlemskap på GS-fackets webbansökan.


Detta behöver du veta

Här är information som du kan behöva när du är medlem hos oss. Vill du veta mera är du välkommen att kontakta oss!


Frågor och svar till dig som är medlem hos oss

Råd & stöd

Här har vi samlat vanliga frågor och svar till dig som är medlem hos oss. Tycker du inte att du får svar på just din fråga, eller om du känner att du vill ha mer information, är du välkommen att kontakta oss.

Vanliga frågor och svar

Du kan förlora ditt medlemskap 

Om du har tre månader av obetalda medlemsavgifter kommer ditt medlemskap att avslutas.

Ditt medlemskap gäller till och med den tredje obetalda månaden, du måste därför betala för hela perioden. Om du inte betalar din medlemsavgift kan den skickas vidare till inkasso.

Har du förlorat medlemskapet påverkas din ersättning

Det kan innebära att du får lägre ersättning om du är eller blir arbetslös. Går du på aktivitetsstöd kan även denna ersättning bli lägre.

Bli medlem igen

Du kan omgående ansöka om nytt medlemskap i GS a-kassa om du fortfarande arbetar, eller om din senaste anställning är eller var inom vårt verksamhetsområde.

Klicka här för att komma direkt till ansökan. 

Senast uppdaterad 2016-07-01 | Visa svaret på egen sida

Har du gjort adressändring hos Skatteverket får vi automatiskt uppgifter om din nya adress.

Om du vill att vi ändrar dina adressuppgifter meddelar du oss enklast genom att skicka ett meddelande via Mina sidor. På grund av att det krävs inloggning till Mina sidor kan vi vara säkra på att det är du som lämnar ny adressuppgift.

Vill du meddela oss på ett annat sätt behöver vi ett skriftligt brev från dig med den nya adressuppgiften och från vilket datum ändringen gäller. Brevet ska vara underskrivet av dig. Anledningen att vi behöver skriftliga uppgifter är att vi vill vara säkra på att adressändringen är korrekt.

Är du ansluten till Kivra?
Du som är medlem hos oss och är ansluten till Kivra kommer automatiskt få din faktura från oss till din digitala brevlåda i Kivra, istället för på papper.

Senast uppdaterad 2018-08-02 | Visa svaret på egen sida

Din medlemsavgift betalar du in på bankgironummer: 5319-2407. 

Senast uppdaterad 2016-10-06 | Visa svaret på egen sida

Om du kontaktar oss via telefon eller Mina sidor kan vi ge dig uppgifter om OCR-nummer.

Vill du hellre att vi skickar nya fakturor till dig är du välkommen att höra av dig till oss.

Det går även att betala till vårt bankgiro 5319-2407 utan OCR-nummer. Betalar du utan OCR anger du personnummer på den person pengarna avser i meddelanderutan.

Det går också bra att använda ett OCR-nummer från en tidigare faktura.

 

 

Senast uppdaterad 2019-01-07 | Visa svaret på egen sida

Om du tycker att vi har tagit ett felaktigt beslut har du rätt att be att vi prövar ditt ärende på nytt

Du ska i så fall skriva och tala om varför du anser att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha. Är du medlem hos oss kan du skicka ett meddelande på Mina sidor. Din begäran måste vara hos oss inom två månader räknat från den dag du får detta beslut.

Om du skickar brev till oss, kom i håg att uppge ditt namn och personnummer i brevet. Brevet ska skickas till: GS a-kassa, Box 1152, 111 81 Stockholm.

Senast uppdaterad 2018-08-02 | Visa svaret på egen sida

Jag har anmält autogiro via min internetbank

Nej, om du redan har fått inbetalningskort när du anmäler autogiro via din internetbank ska du använda inbetalningskorten som du har fått. Avgiften börjar dras från ditt konto först månaden efter nästa avisering. Det beror på att vi skickar ut fakturorna kvartalsvis.

Exempel:

Lena har blivit medlem den 1 oktober 2015 och har fått inbetalningskort för oktober, november och december månad. Hon använder inbetalningskortet i oktober månad. I början av november anmäler Lena via sin internetbank att hon vill betala medlemsavgiften till oss via autogiro. Hon får bekräftelse från banken att de godkänt autogiroanmälan. Lena ska använda inbetalningskorten för november och december månad. Från och med januari kommer medlemsavgiften att dras via autogiro. Vi skickar inga nya inbetalningskort till Lena.

Jag har skickat in blanketten Anmälan om autogiro 

När vi får blanketten registrerar vi uppgifterna i vårt medlemsystem innan vi skickar anmälan vidare till banken. Det innebär att du kommer att få brev från oss med information om från och med när avgiften börjar dras från ditt konto, om banken godkänner din anmälan. Du vet i och med det om du kan slänga dina inbetalningskort. 

Exempel:

Anders blir medlem hos oss i oktober månad. Han får inbetalningskort för oktober, november och december månad. Den 1 november skickar Anders in blanketten Anmälan om autogiro till oss. Vi skickar ett brev till Anders där vi informerar om att medlemsavgiften kommer att dras från hans konto från och med den sista november. Anders kan i och med det slänga inbetalningskorten för november och december månad.

Senast uppdaterad 2016-09-01 | Visa svaret på egen sida

Vi skickar ut inbetalningskort/fakturor var tredje månad. Fakturorna skickas ut i mitten av månaden.

Exempelvis inbetalningskorten för januari, februari och mars skickas ut i mitten av januari.

Om du inte har fått fakturorna i slutet av månaden, kontakta oss så skickar vi nya till dig. Du kan även använda ett tidigare OCR-nummer. Din betalning hamnar per automatik på den månad som är obetald.

Vill du betala avgiften på ett enklare sätt?

Då kan du betala via autogiro eller e-faktura som du enklast anmäler via din internetbank. 

Du kan också skicka Anmälan om autogiro till oss. Har du ingen skrivare kan du ringa så skickar vi blanketten till dig. Är du medlem kan du även skicka ett meddelande på Mina sidor.

Skriv ut blankett:

Senast uppdaterad 2018-08-02 | Visa svaret på egen sida

Du har fått en påminnelse eftersom du inte har betalat en eller flera medlemsavgifter till oss. 

Tänk på att påminnelsen kan avse en annan månad än den som står på inbetalningskortet. Vill du ha mer information är du välkommen att kontakta oss.

Vill du betala avgiften på ett enklare sätt?

Då kan du betala via autogiro eller e-faktura som du enklast anmäler via din internetbank. 

Du kan också skicka Anmälan om autogiro till oss. Har du ingen skrivare kan du ringa så skickar vi blanketten till dig. Du kan även skicka ett meddelande på Mina sidor.

Skriv ut blankett:

Senast uppdaterad 2018-08-02 | Visa svaret på egen sida

Senast uppdaterad 2019-07-17