Torsdag den 13 maj och fredag den 14 maj har vi stängt.

Vi på a-kassan önskar dig en trevlig Kristi himmelfärdshelg!

Medlem

Arbetar du inom skog-, trä- och grafisk bransch är du välkommen att vara medlem hos oss. Vi kan din bransch, har korta handläggningstider och ger dig bra stöd och service.

Är du inte medlem ännu? Ansök direkt här på webben och signera med e-legitimation!

Varför ska du vara med i a-kassan?

  • Det är en ekonomisk trygghet om du skulle bli av med jobbet. Du kan ha rätt till ersättning för viss förlorad inkomst som ger dig ett ekonomiskt skydd under tiden du söker ett nytt arbete – som en försäkring av din inkomst. 
  • Vi hjälper dig med intyg när hyresvärdar och banker kräver intyg på att du är med i a-kassan för att hyra eller låna ut. Ring oss så hjälper vi dig med intyget!
  • Du bidrar till en bra försäkring där alla kan vara med.
  • Skulle du bli utförsäkrad efter en lång tids sjukskrivning, kan du ha rätt till ersättning från a-kassan för att kunna söka ett nytt arbete inom en ny bransch.
  • Är du nyanländ i Sverige kan du gå med i a-kassan även om du inte har fått ett personnummer, det går bra med ett samordningsnummer.
  • Är du medlem hos oss kan du öka ditt försäkringsskydd om du också är med i GS-facket och har rätt till deras inkomstförsäkring.

Kontakta gärna oss

Om du har frågor om medlemskap eller vill ha mer information om villkoren för att få ersättning, är du välkommen att kontakta oss så berättar vi mera.


Välkommen att söka medlemskap hos oss!

Arbetar du inom skog-, trä- och grafisk bransch är du välkommen att bli medlem.

Här kan du bli medlem


Avgiften

Medlemsavgiften är 170 kronor i månaden för alla våra medlemmar

Är du medlem i både a-kassan och facket ska du betala din medlemsavgift till respektive förening.

Du kan betala din medlemsavgift på tre olika sätt, med autogiro, e-faktura eller faktura. Vill du ha mer information, klicka här.

Om du har frågor

Du är välkommen att kontakta vår medlemsservice om du har några frågor eller vill ha mer information. Du kan ringa 010-470 68 00. Är du medlem kan du skicka ett meddelande på Mitt medlemskap.

Har du frågor där du inte behöver lämna namn och personnummer kan du även mejla till vår medlemsservice.


GS-fackets inkomstförsäkring

Som medlem i GS-facket har du en inkomstförsäkring som kan fylla upp din ersättning till ca 80 procent av din tidigare inkomst om du blir arbetslös och får ersättning från a-kassan (gäller inkomst upp till 35 000 kronor i månaden). Inkomstförsäkringen betalas ut under max 200 ersättningsdagar.

För att omfattas av försäkringen ska du ha varit medlem i GS-facket de senaste tolv månaderna innan du blev arbetslös. Ersättningen från inkomstförsäkringen betalas ut i efterskott och är inte skattepliktig. För mer utförlig information om inkomstförsäkringen ska du kontakta GS-facket. Du kan även läsa mer om försäkringen på GS-fackets webbplats.

Om du inte är medlem i GS-facket kan du ansöka om medlemskap på GS-fackets webbansökan.


Detta behöver du veta

Här är information som du kan behöva när du är medlem hos oss. Vill du veta mera är du välkommen att kontakta oss!


Frågor och svar till dig som är medlem hos oss

Råd & stöd

Här har vi samlat vanliga frågor och svar till dig som är medlem hos oss. Tycker du inte att du får svar på just din fråga, eller om du känner att du vill ha mer information, är du välkommen att kontakta oss.

Vanliga frågor och svar

Om du vill betala alla fakturor samtidigt måste du själv slå ihop summan för tre månader och betala in totalbeloppet.

De nya fakturorna har fått nytt OCR-nummer och det är samma OCR-nummer på alla tre fakturor.

Betalar du en faktura varje månad fungerar det att använda samma OCR-nummer eftersom de har olika betalningsdatum.

Senast uppdaterad 2021-04-14 | Visa svaret på egen sida

Du kan förlora ditt medlemskap 

Om du har tre månader av obetalda medlemsavgifter kommer vi att avsluta ditt medlemskap.

Ditt medlemskap gäller till och med den tredje obetalda månaden, du måste därför betala för hela perioden. Om du inte betalar din medlemsavgift kan den skickas vidare till inkasso.

Har du förlorat medlemskapet påverkas din ersättning

Det kan innebära att du får lägre ersättning om du är eller blir arbetslös. Går du på aktivitetsstöd kan även denna ersättning bli lägre.

Bli medlem igen

Du kan omgående ansöka om nytt medlemskap i GS a-kassa om du fortfarande arbetar, eller om din senaste anställning är eller var inom vårt verksamhetsområde.

Klicka här för att komma direkt till ansökan. 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Har du gjort adressändring hos Skatteverket får vi automatiskt uppgifter om din nya adress.

Om du vill att vi ändrar dina adressuppgifter meddelar du oss enklast genom att skicka ett meddelande till oss här på Mitt medlemskap. På grund av att det krävs inloggning till Mina medlemskap kan vi vara säkra på att det är du som lämnar ny adressuppgift.

Vill du meddela oss på ett annat sätt behöver vi ett skriftligt brev från dig med den nya adressuppgiften och från vilket datum ändringen gäller. Brevet ska vara underskrivet av dig. Anledningen att vi behöver skriftliga uppgifter är att vi vill vara säkra på att adressändringen är korrekt.

Är du ansluten till Kivra?
Du som är medlem hos oss och är ansluten till Kivra kommer automatiskt få din faktura från oss till din digitala brevlåda i Kivra, istället för på papper.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Din medlemsavgift betalar du in på bankgironummer: 5319-2407. 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Du hittar alla uppgifter om dina fakturor, bland annat OCR-nummer, under Betalningar här på Mitt medlemskap. 

 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Om du tycker att vi har tagit ett felaktigt beslut har du rätt att be att vi prövar ditt ärende på nytt.

Du ska i så fall skriva och tala om varför du anser att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha. Är du medlem hos oss ska du skicka ett meddelande på Mitt medlemskap. Din begäran måste vara hos oss inom två månader räknat från den dag du får detta beslut.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Har du anmält autogiro via din internetbank?

Om du redan har fått inbetalningskort när du anmäler autogiro via din internetbank ska du använda inbetalningskorten som du har fått. Avgiften börjar dras från ditt konto först månaden efter nästa avisering. Det beror på att vi skickar ut fakturorna kvartalsvis.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Vi skickar ut inbetalningskort/fakturor var tredje månad. Fakturorna skickas ut i mitten av månaden.

Exempelvis fakturorna för januari, februari och mars skickas ut i mitten av januari.

När vi har skickat ut fakturorna hittar du alla uppgifter om dina fakturor, bland annat OCR-nummer, under Betalningar här på Mitt medlemskap.

Vill du betala avgiften på ett enklare sätt?

Då kan du betala via autogiro eller e-faktura som du enklast anmäler via din internetbank. Du kan också anmäla autogiro på Mitt medlemskap.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Du har fått en påminnelse eftersom du inte har betalat en eller flera medlemsavgifter till oss. 

Tänk på att påminnelsen kan avse en annan månad än den som står på inbetalningskortet.

Information om fakturor & betalningar

Du hittar information om dina fakturor & betalningar i Mitt medlemskap. Vill du ha kontakt med oss är du välkommen att skicka ett meddelande i Mitt medlemskap eller ringa oss på 010-470 68 00.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Vi har samlat alla frågor & svar om e-tjänsten Mitt medlemskap på vår Hjälp-sida. Klicka här för att komma till vår Hjälp-sida.

Senast uppdaterad 2021-04-19 | Visa svaret på egen sida

Senast uppdaterad 2020-07-09