Fylla i månadsansökan i Mina sidor
✨Från den 1 oktober 2025 gäller nya regler i arbetslöshetsförsäkringen. På den här sidan beskriver vi de nya reglerna.
- Du fyller i din månadsansökan i Mina sidor (se Månadsansökan).
Har du fått ett beslut om a-kassa före den 1 oktober 2025 och har dagar kvar på din ersättningsperiod, då gäller de gamla reglerna för dig.
Så här fyller du i månadsansökan i olika situationer
Ange alltid all bruttoinkomst (inkomst före skatt) som du fått från arbete. Räkna inte med
inkomst från en godkänd bisyssla. Inkomster anges olika beroende på när de har betalats ut.
Har du fått lön för en månad?
Fyll i lönen på din månadsansökan den månad som du jobbade. Det spelar ingen roll när lönen betalas ut. Om din lön för maj betalas ut i juni ska du ändå fylla i inkomsten på din månadsansökan för maj.
Har du fått lön för flera månader?
Får du lön för flera månader, till exempel grundlön för maj och OB-ersättning för april? Fyll i hela lönen på den månad som den betalas ut.
Har du fått en överenskommen summa för flera månader?
Har du kommit överens med en arbetsgivare om en summa som du får för ett uppdrag som gäller flera månader? Dela upp summan jämnt över de månader som uppdraget gäller.
Lön för bruten månad
Fyll i lönen samma månad som du får pengarna.
Exempel: lön för den 15 mars till den 14 april som betalas ut i april ska du fylla i på din månadsansökan för april.
Har inte arbetat men fått inkomst
Fyll i inkomsten samma månad som du får pengarna.
Exempel: du har inte arbetat under april men du har fått inkomst för exempelvis sjuklön, semesterersättning, övertid eller OB-ersättning för en eller flera tidigare månader. Fyll i ersättningen på din månadsansökan
för april.
Har du varit sjuk från arbetet och fått sjuklön från din arbetsgivare?
Fyll i det som "Inkomst från arbete" den månad som det betalas ut.
Ett av kraven för att du ska få ersättning är att du aktivt söker och kan ta ett arbete. Det innebär att du inte har rätt till någon ersättning från oss de dagar du inte kan söka eller kan ta ett arbete.
Om du inte har kunnat ta arbete för att du exempelvis har varit sjuk eller tagit hand om barn utan ersättning, varit på resa, varit utomlands utan att arbeta, om du varit upptagen av andra personliga skäl ska du fylla i det som dagar du inte kunnat söka eller ta arbete. Detta gäller både vardagar och lördag & söndag/helger.
Du ska fylla i "Dagar du inte kunnat söka eller ta arbete" för den dagen/dessa dagar.
Om du inte har kunnat ta arbete för att du exempelvis varit på resa, varit utomlands utan att arbeta, om du varit upptagen av andra personliga skäl ska du fylla i det som "Dagar du inte kunnat söka eller ta arbete". Detta gäller både vardagar och lördag & söndag/helger.
Har du ansökt om ersättning från Försäkringskassan?
Fyll i dagarna i kalendern och välj alternativet "Sjukpenning, VAB, föräldrapenning eller andra ersättningar från Försäkringskassan".
Har du varit sjuk från arbetet och fått sjuklön från din arbetsgivare?
Fyll i det som "Inkomst från arbete" den månad som det betalas ut.
Har du varit sjuk men inte fått sjuklön eller någon ersättning från Försäkringskassan?
Fyll i det som "Dagar du inte kunnat söka eller ta arbete".
Har du tagit hand om barn, men inte fått någon ersättning från Försäkringskassan?
Fyll i det som "Dagar du inte kunnat söka eller ta arbete".
Har du deltagit i ett arbetsmarknadspolitiskt program, haft praktik, arbetsträning eller liknande ska du fylla i det som Aktivitet genom Arbetsförmedlingen.
Har du tid att ge mer feedback?
Vi försöker ständigt förbättra din upplevelse av vår webbplats. Med din feedback kan vi bättre förstå vad som fungerar och vad vi kan förbättra.
Ge betyg i antal stjärnor 1–5 där 1 är mycket dåligt, 3 är medel, och 5 är utmärkt. Skriv gärna en kommentar om du vill förklara dina svar.
Tack för att du tog dig tid att ge oss feedback! Vi läser och tar till oss all feedback som skickas in även fast vi inte skickar svar. Kontakta oss gärna om du behöver hjälp.