Använder du en Iphone, Ipad eller Mac med webbläsaren Safari?
Om du är användare av en Iphone/Ipad/Mac ihop med webbläsaren Safari kan du bara signera ett visst antal gånger i samma session. Det styrs av en säkerhetsåtgärd som finns på dessa enheter.
Vad kan du göra?
Prova att logga ut från Mina sidor och starta om din telefon/surfplatta eller dator och logga sedan in igen.
Om detta inte fungerar kan du behöva rensa cacheminnet och webbhistoriken i din webbläsare Safari. Gå in på Inställningar, välj Safari och sedan Rensa historik och webbplatsdata.
Har du en Iphone med operativsystemet IOS 12?
Om du är användare av en äldre Iphone/Ipad/MAC som har operativsystemet IOS 12, exempelvis Iphone 6, får du efter att du signerat med BankID upp en text som säger "omdirigering sker", sedan kommer du tillbaka till inloggningssidan och du kommer inte vidare. Problemet kan uppstå i alla webbläsare.
Vad kan du göra?
Du kan uppdatera ditt operativsystem. Har du en iPhone 6 eller äldre går det inte alltid att uppdatera till IOS 13 och då rekommenderar vi dig att använda en annan telefon, surfplatta eller dator med annat operativsystem.
Får du felmeddelandet Cookie failure och har en Iphone, Ipad eller Mac?
Det troliga är att du använder en Iphone/Ipad/MAC med operativsystemet IOS version 13.4.1 I den versionen finns en inställning för integritetsskydd som gör att felet uppstår. Problemet uppstår främst i webbläsaren Safari.
Vad kan du göra?
Det enklaste sättet att lösa problemet är att logga ut med logga ut knappen och logga in igen med någon av webbläsarna Chrome, Edge eller Firefox för att signera och skicka in tidrapporten.
Om det inte räcker måste du gå in i på Inställningar -> Safari -> Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser", eller gå in under inställningar och tillåt cookies från den aktuella webbplatsen (i det här fallet Mina sidor).
Får du felmeddelandet Cookie failure och har webbläsaren Google Chrome?
Vad kan du göra?
Du går in i Chromes inställningar och tillåter alla cookies.
Gå in under-> Anpassa och kontrollera Google Chrome (det är de tre prickarna som ligger lodrätt över varandra uppe till höger i Google Chrome) -> Inställningar -> Platsinställningar (Webbplatsinställningar)-> Cookies och webbplatsdata, här ska valet att Blockera cookies från tredje part vara avaktiverat.
Får du felmeddelandet Cookie failure när du signerar med Freja eID+ i Mina sidor?
Just nu kan du som använder Freja eID+ få felmeddelande om cookie failure när du försöker signera på Mina sidor. Problemet uppstår om du loggar in på Mina sidor från en mobil enhet.
Vi hoppas att problemet med signering är löst inom kort och ber dig under tiden att i stället logga in på Mina sidor från en dator.