Torsdag den 13 maj och fredag den 14 maj har vi stängt.

Vi på a-kassan önskar dig en trevlig Kristi himmelfärdshelg!

Behöver du hjälp?

Här hittar du svar på vanliga frågor om våra e-tjänster Mina sidor, Mitt medlemskap och Arbetsgivarintyg.nu!

Vill du ha mer hjälp?

Då är du välkommen att ringa oss på 010-470 68 00 eller skicka ett meddelande via våra e-tjänster Mina sidor eller Mitt medlemskap.


Mina sidor

Mina sidor är en e-tjänst för dig som är medlem hos oss och vill hantera dina ersättningsärenden. 

Vanliga frågor och svar

Mina sidor är en e-tjänst för dig som är medlem hos oss. Du loggar in med din e-legitimation/BankID.

I Mina sidor har du själv kontroll och överblick i ditt ärende. En personlig Att göra-lista vägleder dig genom ansökningsprocessen och visar vad du behöver göra och vad du har gjort. Du navigerar inne på Mina sidor genom tydliga ingångar som leder dig rätt.

Genom våra nya automatiska frågeflöden kommer vi att få information i realtid från CSN och Försäkringskassan. Det gör att varken du som medlem eller vi på a-kassan behöver be om uppgifter från dessa myndigheter separat. Vägen från ansökan till ersättning förkortas och vi kan snabbare fatta beslut i ditt ärende. Med snabbare beslut följer också snabbare utbetalning av din ersättning.

På Mina sidor kan du

  • sköta hela ditt ärende direkt på webben
  • fylla i och skicka dina tidrapporter
  • ladda upp dokument och intyg
  • skicka meddelanden direkt till din handläggare och få svar på din personliga sida.

På Mina sidor ser du

  • vilka intyg vi fått från dig
  • information om ditt ärende och dina utbetalningar.

Utbetalning varje vecka - om du vill

På Mina sidor fyller du i din tidrapport för en vecka i taget. Du som får ersättning från oss kan fylla i och skicka in din tidrapport på måndagen, och ha pengarna på kontot redan på torsdag samma vecka. Du bestämmer själv hur ofta du vill skicka dina tidrapporter - varje vecka, varannan eller en gång i månaden.

Brev och meddelanden direkt till Mina sidor

Vi skickar dina brev och meddelanden till Mina sidor om du inte angett något annat. Under Min Profil kan du ange om du vill bli notifierad via mejl och/eller sms när du får ett brev eller meddelande från oss i Mina sidor.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Det enda du som är medlem hos oss behöver för att använda Mina sidor är e-legitimation eller BankID.

Du klickar på logga in på Mina sidor och loggar sedan in med e-legitimation eller BankID. Om du loggar in från din mobil krävs det Mobilt BankID. 

Saknar du BankID?

Du beställer e-legitimation eller BankID hos din bank eller Telia. Mer information finns på www.e-legitimation.se

Om du redan har e-legitimation eller BankID/Mobilt BankID kan du självklart använda det när du loggar in på Mina sidor.

 

Senast uppdaterad 2020-11-17 | Visa svaret på egen sida

Via mejl och/eller sms. 

Det är viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter till dig så att vi kan meddela dig när det finns ny information att läsa i Min sidor.

Vad behöver du göra?

Logga in på Mina sidor och gå in under Min profil och välj notifieringssätt och uppdatera dina kontaktuppgifter.

Observera att om du använder vår andra e-tjänst Mitt medlemskap och har valt notifieringssätt där, behöver du även logga in i Mina sidor och välja notifieringssätt och uppdatera dina kontaktuppgifter där också.

Vad händer sen?

Har du angett notifieringssätt kommer vi att kommunicera med dig via Mina sidor. Vi kommer att skicka brev och meddelanden till dig digitalt via Mina sidor. Du får en notifiering när det finns ett nytt brev och meddelande från oss.

(Om det handlar om ditt medlemsärende kommunicerar vi med dig via vår andra e-tjänst Mitt medlemskap). 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Har du senaste versionen av Chrome kan du få ett meddelande om att sidan inte är säker vid inloggning med Bank ID.

Vad kan du göra?

  • Sidan är säker och du kan därför klicka på Skicka för att komma vidare till Mina sidor.
  • Du kan också välja att byta webbläsare.

Senast uppdaterad 2021-01-13 | Visa svaret på egen sida

Försök igen, annars ska du kontakta den leverantör du använder, exempelvis din bank eller Telia.

Kontaktuppgifter till support, oavsett bank eller Telia finns på www.elegitimation.se. Du kan testa om din e-legitimation fungerar korrekt genom att besöka https://test.bankid.com

BankID på fil och på kort kan ha uppgraderats och göra att du kan ha problem att logga in på Mina sidor med ditt nuvarande BankID. Du behöver därför uppdatera ditt säkerhetsprogram för BankID för att kunna logga in på Mina sidor. Klicka på länken www.install.bankid.com och följ instruktionerna på skärmen för att installera den nya versionen.

Om problemet kvarstår ska du vända dig till den som utfärdat ditt BankID. På webbplatsen e-legitimation.se kan du hitta kontaktuppgifter till de som utfärdar e-legitimation.

Tillfälliga tekniska problem eller arbete med underhåll

Om vi har tillfälliga tekniska problem eller vår leverantör arbetar med underhåll av e-tjänsten kommer du att få information i en grön ruta  längst upp på startsidan att du just då inte kan logga in i Mina sidor.

Senast uppdaterad 2020-11-09 | Visa svaret på egen sida

Använder du en Iphone, Ipad eller Mac med webbläsaren Safari?

Om du är användare av en Iphone/Ipad/Mac ihop med webbläsaren Safari kan du bara signera ett visst antal gånger i samma session. Det styrs av en säkerhetsåtgärd som finns på dessa enheter. 

Vad kan du göra?

Prova att logga ut från Mina sidor och starta om din telefon/surfplatta eller dator och logga sedan in igen.

Om detta inte fungerar kan du behöva rensa cacheminnet och webbhistoriken i din webbläsare Safari. Gå in på Inställningar, välj Safari och sedan Rensa historik och webbplatsdata.

Har du en Iphone med operativsystemet IOS 12?

Om du är användare av en äldre Iphone/Ipad/MAC som har operativsystemet IOS 12, exempelvis Iphone 6, får du efter att du signerat med BankID upp en text som säger "omdirigering sker", sedan kommer du tillbaka till inloggningssidan och du kommer inte vidare. Problemet kan uppstå i alla webbläsare.

Vad kan du göra?

Du kan uppdatera ditt operativsystem. Har du en iPhone 6 eller äldre går det inte alltid att uppdatera till IOS 13 och då rekommenderar vi dig att använda en annan telefon, surfplatta eller dator med annat operativsystem.

Får du felmeddelandet Cookie failure och har en Iphone, Ipad eller Mac?

Det troliga är att du använder en Iphone/Ipad/MAC med operativsystemet IOS version 13.4.1  I den versionen finns en inställning för integritetsskydd som gör att felet uppstår. Problemet uppstår främst i webbläsaren Safari.

Vad kan du göra?

Det enklaste sättet att lösa problemet är att logga ut med logga ut knappen och logga in igen med någon av webbläsarna Chrome, Edge eller Firefox för att signera och skicka in tidrapporten.

Om det inte räcker måste du gå in i på Inställningar -> Safari -> Integritet och säkerhet och avmarkera valet "Spåra inte mellan webbplatser", eller gå in under inställningar och tillåt cookies från den aktuella webbplatsen (i det här fallet Mina sidor).

Får du felmeddelandet Cookie failure och har webbläsaren Google Chrome?

Vad kan du göra?

Du går in i Chromes inställningar och tillåter alla cookies.

Gå in under-> Anpassa och kontrollera Google Chrome (det är de tre prickarna som ligger lodrätt över varandra uppe till höger i Google Chrome) -> Inställningar -> Platsinställningar (Webbplatsinställningar)-> Cookies och webbplatsdata, här ska valet att Blockera cookies från tredje part vara avaktiverat.

Senast uppdaterad 2021-01-21 | Visa svaret på egen sida

Om du är användare av en äldre Iphone/Ipad/MAC som har operativsystemet IOS 12, exempelvis Iphone 6, får du efter att du signerat med BankID upp en text som säger "omdirigering sker", sedan kommer du tillbaka till inloggningssidan och du kommer inte vidare. Problemet kan uppstå i alla webbläsare.

Vad kan du göra?

Du kan uppdatera ditt operativsystem. Har du en iPhone 6 eller äldre går det inte alltid att uppdatera till IOS 13 och då rekommenderar vi dig att använda en annan telefon, surfplatta eller dator med annat operativsystem.

Senast uppdaterad 2020-11-09 | Visa svaret på egen sida

För att kunna läsa PDF:er på Mina sidor behöver du den senaste versionen av Adobe Reader. 

Du kan ladda ner den senaste versionen här.

Senast uppdaterad 2020-11-17 | Visa svaret på egen sida

Informationen i Mina sidor finns just nu bara på svenska. 

Senast uppdaterad 2017-10-20 | Visa svaret på egen sida


Mitt medlemskap

Mitt medlemskap är en e-tjänst för dig som är medlem hos oss och vill hantera dina medlemsärenden.

Vanliga frågor och svar

Mitt medlemskap är en e-tjänst för dig som är medlem hos oss. Du loggar in med din e-legitimation.

I Mitt medlemskap kan du enkelt och snabbt hantera dina medlemsfrågor.

Här kan du

  • se din medlemstid

  • se dina fakturor & betalningar

  • se OCR-nummer

  • ändra dina kontaktuppgifter

  • kommunicera med oss om dina medlemsfrågor

När det gäller ersättningsärenden ska du som vanligt använda e-tjänsten Mina sidor.

Brev och meddelanden

I Mitt medlemskap kan du kommunicera snabbt & enkelt med oss i ditt medlemsärende. Vi skickar dina brev och meddelanden till Mitt medlemskap om du inte angett något annat. Du får en notifiering via mejl och/eller sms när du har fått ett nytt brev eller meddelande från oss. Det är viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter till dig så att vi kan meddela dig när det finns ny information.

  • Logga in på Mitt medlemskap och välj notifieringssätt och uppdatera dina kontaktuppgifter.

 

 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Det enda du som är medlem hos oss behöver för att använda Mitt medlemskap är BankID.

Du klickar på logga in på Mitt medlemskap och loggar sedan in med BankID. Om du loggar in från din mobil krävs det Mobilt BankID. 

Saknar du BankID?

Du beställer BankID hos din bank eller Telia. Mer information finns på www.e-legitimation.se

 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

I Mitt medlemskap hanterar du dina medlemsärenden

  • Du kan exempelvis se din medlemstid, dina betalningar, OCR-nummer och andra uppgifter om dina fakturor. I Mitt medlemskap får du också brev och meddelanden som har med ditt medlemskap att göra och du kan skicka frågor till oss om fakturor, betalningar och ditt medlemskap. 

I Mina sidor hanterar du dina ersättningsärenden

  • Du kan exempelvis söka ersättning, fylla i dina tidrapporter, se information om utbetalningar av din ersättning, skicka intyg och andra uppgifter. I Mina sidor får du brev och meddelanden som har med din ansökan om ersättning att göra och du kan skicka frågor till oss som handlar om din ansökan om ersättning. 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Via mejl och/eller sms. 

Det är viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter till dig så att vi kan meddela dig när det finns ny information att läsa i Mitt medlemskap.

Vad behöver du göra?

Logga in på Mitt medlemskap och välj notifieringssätt och uppdatera dina kontaktuppgifter.

Observera att om du använder vår andra e-tjänst Mina sidor och har valt notifieringssätt där, behöver du även logga in i Mitt medlemskap och välja notifieringssätt och uppdatera dina kontaktuppgifter där också.

Vad händer sen?

Har du angett notifieringssätt kommer vi att kommunicera med dig via Mitt medlemskap. Vi kommer att skicka brev och meddelanden till dig digitalt via Mitt medlemskap. Du får en notifiering när det finns ett nytt brev och meddelande från oss.

(Om det handlar om ditt ersättningsärende kommunicerar vi med dig via vår andra e-tjänst Mina sidor). 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Här på Hjälp-sidan hittar du vanliga frågor & svar om våra e-tjänster.

Har du frågor om din faktura och betalning av medlemsavgift?

Klicka här så kommer du till Råd & stöd under fliken Medlem. Där har vi samlat vanliga frågor & svar om ditt medlemskap, fakturor och betalningar.

Senast uppdaterad 2021-04-19 | Visa svaret på egen sida


Arbetsgivarintyg.nu

På Arbetsgivarintyg.nu kan arbetsgivare skicka arbetsgivarintyg digitalt. Tipsa gärna din arbetsgivare om tjänsten!

Vanliga frågor och svar

Du som arbetsgivare kan välja mellan att signera och skicka intyget digitalt, eller skriva ut och underteckna intyget och skicka det med posten. 

BankID

Om intyget ska skickas digitalt behöver arbetsgivaren logga in med BankID.

Du beställer BankID hos din bank. Mer information finns på www.bankid.com. Om du redan har BankID/Mobilt BankID kan du självklart använda det när du loggar in på arbetsgivarintyg.nu.

Integrera lönesystem

Det finns möjlighet för arbetsgivare att skicka uppgifter från lönesystemet direkt till arbetsgivarintyg.nu. Du som arbetsgivare slipper lägga onödig tid på att administrera, och den sökande får ersättning från a-kassan snabbare. Läs mer på arbetsgivarintyg.nu.

Senast uppdaterad 2020-04-02 | Visa svaret på egen sida

Det finns möjlighet att ta hjälp av tjänsten arbetsgivarintyg.nu utan att använda BankID.

Arbetsgivaren får då hjälp och stöd med att fylla i arbetsgivarintyget ifyllnadsstödet men får sedan skriva ut och skriva under arbetsgivarintyget och sedan skicka det med posten.

Senast uppdaterad 2017-11-18 | Visa svaret på egen sida

Arbetsgivaren fyller i och skickar intyget digitalt via e-tjänsten arbetsgivarintyg.nu

När arbetsgivaren skickat intyget via arbetsgivarintyg.nu får arbetstagaren ett meddelande via mejl eller sms.

Arbetstagaren måste då logga in på a-kassans Mina sidor inom sex veckor för att godkänna arbetsgivarintyget. Intyget kommer att finnas under Mina dokument i Mina sidor. 

Senast uppdaterad 2020-04-01 | Visa svaret på egen sida

Teknisk support

Har du tekniska frågor om tjänsten ska du ringa 08-555 138 50 eller mejla till support@sverigesakassor.se.

Telefonnumret är till en gemensam support av arbetsgivarintyg.nu som är gemensamt för alla a-kassor. Där kan du få hjälp med frågor om tjänsten.

Frågor om BankId

Har du frågor om BankID ska du kontakta utfärdaren.

Frågor om uppgifter i arbetsgivarintyget

Om du har frågor om uppgifterna i arbetsgivarintyget är du välkommen att kontakta oss på a-kassan.

Senast uppdaterad 2021-04-12 | Visa svaret på egen sida

Senast uppdaterad 2021-04-22