Vanliga frågor och svar om Mina sidor

I den nya versionen av Mina sidor är det du som får en större kontroll och överblick av ditt ärende. En personlig Att göra-lista vägleder dig genom ansökningsprocessen och visar vad du behöver göra och vad du har gjort. Du navigerar inne på nya Mina sidor genom tydliga ingångar som leder dig rätt.

Genom våra nya automatiska frågeflöden kommer vi att få information i realtid från CSN och Försäkringskassan. Det gör att varken du som medlem eller vi på a-kassan behöver begära in uppgifter från dessa myndigheter separat. Vägen från ansökan till ersättning förkortas och vi kan fatta beslut i ditt ärende snabbare. Med snabbare beslut följer också snabbare utbetalning av ersättningen.

Hur loggar jag in på den nya versionen av Mina sidor?

Du som redan är användare av Mina sidor gör vanligt när du loggar in med din e-legitimation/BankID i den nya versionen. Du kan dock inte gå via sparad länk, utan måste logga in från startsidan på vår webbplats. När du är inloggad kommer du att mötas av ett nytt och fräscht utseende och en välkomsttext som kortfattat beskriver nyheterna.

Svårt att komma in på nya Mina sidor?

Om du har svårt att komma in på nya Mina sidor beror det sannolikt på att du använder en sparad länk. Prova istället att logga in från startsidan här på vår webbplats.  

Behöver jag göra en ny ansökan om arbetslöshet?

Det ser ut som man behöver göra en ansökan om arbetslöshet trots att man tidigare redan gjort det i gamla Mina sidor. Har man redan gjort en ansökan om arbetslöshet  behöver man inte göra det igen. Är du osäker på vad som gäller dig så skicka ett meddelande i Mina sidor eller ring oss!

Varför heter det nu tidrapport istället för kassakort?

Vi har valt att byta namn från kassakort till tidrapport. Ordet kassakort har sitt ursprung i tiden då alla fyllde i sina arbetslösa dagar på ett papperskort. Vi tycker att ordet tidrapport beskriver på ett tydligare sätt vad det egentligen innebär. Därför håller alla a-kassor på att byta ut ordet kassakort mot tidrapport.

Varför måste jag signera varje vecka nu?

Nu med nya Mina sidor kan man fylla i sin tidrapport för en vecka i taget. Du som fått beviljad ersättning från oss kan rapportera din tid på måndagen och ha pengarna på torsdagen redan samma vecka. Du bestämmer själv hur ofta du vill sända in dina tidrapporter – varje vecka, varannan eller en gång per månad.

Tips när du rapporterar din tid!

Klickar du på ikonen framför respektive rad när du tidrapporterar fylls automatiskt veckans alla dagar i. Vill du ta bort dina val använder du ikonen som ser ut som ett suddgummi ovanför veckonumret.

 Problem med IOS 11?

Har du IOS 11 i din iPhone eller iPad kan du få problem när du ska signera med ditt BankID på Mina sidor om du använder Safari som din standardwebbläsare.

Följande problem kan uppstå:

  • Du få problem att logga in eller att signera en tidrapport. Åtgärd: Ladda ner webbläsaren Chrome vis Appstore. Chrome är gratis.
  • Du kan inte sända in din tidrapport (den är signerad men du får ingen bekräftelse), du fastnar/är kvar på signersidan eller du ser lite av sanningsförsäkran, men allt annat är vitt. Åtgärd: Logga ut ur Mina sidor och logga in igen och ta upp tidrapporten från ”påbörjade”. Signera därefter så sänds det in till oss.
  • Du kan inte logga in, du har signerat men fastnar/är kvar på inloggningssidan och personnumret som skrivits in är raderat. Åtgärd: Gå in på telefonens inställningar. Sök fram Safari, tryck på pilen och scrolla ner till Rensa historik och webbplatsdata. Tryck på Rensa och pröva sen att logga in igen.

Eftersom problemet bara uppstår i webbläsaren Safari som finns på telefon och surfplatta, är vår bästa rekommendation att byta webbläsare i telefonen eller att signera dina tidrapporter på en dator tills vidare.

Behöver jag Adobe Reader?

Ja, du behöver senaste versionen av Adobe Reader för att kunna läsa PDF:er på Mina sidor. Du kan ladda ner den senaste versionen här.

Mina sidor har låst sig?

Det kan ta en lång stund innan låsningen upphör. Vänta en stund och prova logga in igen. 

Har du frågor?

Vill du ha hjälp eller få mer information är du självklart välkommen att kontakta oss.

Senast uppdaterad 2016-12-07 | Feedback & kommentarer |