Vad händer om jag inte betalar avgiften i tid?

Du kan förlora ditt medlemskap 

Om du har tre månader av obetalda medlemsavgifter kommer ditt medlemskap att avslutas.

Ditt medlemskap gäller till och med den tredje obetalda månaden, du måste därför betala för hela perioden. Om du inte betalar din medlemsavgift kan den skickas vidare till inkasso.

Har du förlorat medlemskapet påverkas din ersättning

Det kan innebära att du får lägre ersättning om du är eller blir arbetslös. Går du på aktivitetsstöd kan även denna ersättning bli lägre.

Bli medlem igen

Du kan omgående ansöka om nytt medlemskap i GS a-kassa om du fortfarande arbetar, eller om din senaste anställning är eller var inom vårt verksamhetsområde.

Klicka här för att komma direkt till ansökan. 

Senast uppdaterad 2016-07-01 | |


Vanliga frågor och svar

Har du gjort adressändring hos Skatteverket får vi automatiskt uppgifter om din nya adress.

Om du vill att vi ändrar dina adressuppgifter meddelar du oss enklast genom att skicka ett meddelande via Mina sidor. På grund av att det krävs inloggning till Mina sidor kan vi vara säkra på att det är du som lämnar ny adressuppgift.

Vill du meddela oss på ett annat sätt behöver vi ett skriftligt brev från dig med den nya adressuppgiften och från vilket datum ändringen gäller. Brevet ska vara underskrivet av dig. Anledningen att vi behöver skriftliga uppgifter är att vi vill vara säkra på att adressändringen är korrekt.

Är du ansluten till Kivra?
Du som är medlem hos oss och är ansluten till Kivra kommer automatiskt få din faktura från oss till din digitala brevlåda i Kivra, istället för på papper.

Senast uppdaterad 2018-08-02 | Visa svaret p� egen sida

Din medlemsavgift betalar du in på bankgironummer: 5319-2407. 

Senast uppdaterad 2016-10-06 | Visa svaret p� egen sida

Om du kontaktar oss via telefon eller Mina sidor kan vi ge dig uppgifter om OCR-nummer.

Vill du hellre att vi skickar nya fakturor till dig är du välkommen att höra av dig till oss.

Det går även att betala till vårt bankgiro 5319-2407 utan OCR-nummer. Betalar du utan OCR anger du personnummer på den person pengarna avser i meddelanderutan.

Det går också bra att använda ett OCR-nummer från en tidigare faktura.

 

 

Senast uppdaterad 2019-01-07 | Visa svaret p� egen sida

Om du tycker att vi har tagit ett felaktigt beslut har du rätt att be att vi prövar ditt ärende på nytt

Du ska i så fall skriva och tala om varför du anser att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha. Är du medlem hos oss kan du skicka ett meddelande på Mina sidor. Din begäran måste vara hos oss inom två månader räknat från den dag du får detta beslut.

Om du skickar brev till oss, kom i håg att uppge ditt namn och personnummer i brevet. Brevet ska skickas till: GS a-kassa, Box 1152, 111 81 Stockholm.

Senast uppdaterad 2018-08-02 | Visa svaret p� egen sida

Jag har anmält autogiro via min internetbank

Nej, om du redan har fått inbetalningskort när du anmäler autogiro via din internetbank ska du använda inbetalningskorten som du har fått. Avgiften börjar dras från ditt konto först månaden efter nästa avisering. Det beror på att vi skickar ut fakturorna kvartalsvis.

Exempel:

Lena har blivit medlem den 1 oktober 2015 och har fått inbetalningskort för oktober, november och december månad. Hon använder inbetalningskortet i oktober månad. I början av november anmäler Lena via sin internetbank att hon vill betala medlemsavgiften till oss via autogiro. Hon får bekräftelse från banken att de godkänt autogiroanmälan. Lena ska använda inbetalningskorten för november och december månad. Från och med januari kommer medlemsavgiften att dras via autogiro. Vi skickar inga nya inbetalningskort till Lena.

Jag har skickat in blanketten Anmälan om autogiro 

När vi får blanketten registrerar vi uppgifterna i vårt medlemsystem innan vi skickar anmälan vidare till banken. Det innebär att du kommer att få brev från oss med information om från och med när avgiften börjar dras från ditt konto, om banken godkänner din anmälan. Du vet i och med det om du kan slänga dina inbetalningskort. 

Exempel:

Anders blir medlem hos oss i oktober månad. Han får inbetalningskort för oktober, november och december månad. Den 1 november skickar Anders in blanketten Anmälan om autogiro till oss. Vi skickar ett brev till Anders där vi informerar om att medlemsavgiften kommer att dras från hans konto från och med den sista november. Anders kan i och med det slänga inbetalningskorten för november och december månad.

Senast uppdaterad 2016-09-01 | Visa svaret p� egen sida

Vi skickar ut inbetalningskort/fakturor var tredje månad. Fakturorna skickas ut i mitten av månaden.

Exempelvis inbetalningskorten för januari, februari och mars skickas ut i mitten av januari.

Om du inte har fått fakturorna i slutet av månaden, kontakta oss så skickar vi nya till dig. Du kan även använda ett tidigare OCR-nummer. Din betalning hamnar per automatik på den månad som är obetald.

Vill du betala avgiften på ett enklare sätt?

Då kan du betala via autogiro eller e-faktura som du enklast anmäler via din internetbank. 

Du kan också skicka Anmälan om autogiro till oss. Har du ingen skrivare kan du ringa så skickar vi blanketten till dig. Är du medlem kan du även skicka ett meddelande på Mina sidor.

Skriv ut blankett:

Senast uppdaterad 2018-08-02 | Visa svaret p� egen sida

Du har fått en påminnelse eftersom du inte har betalat en eller flera medlemsavgifter till oss. 

Tänk på att påminnelsen kan avse en annan månad än den som står på inbetalningskortet. Vill du ha mer information är du välkommen att kontakta oss.

Vill du betala avgiften på ett enklare sätt?

Då kan du betala via autogiro eller e-faktura som du enklast anmäler via din internetbank. 

Du kan också skicka Anmälan om autogiro till oss. Har du ingen skrivare kan du ringa så skickar vi blanketten till dig. Du kan även skicka ett meddelande på Mina sidor.

Skriv ut blankett:

Senast uppdaterad 2018-08-02 | Visa svaret p� egen sida