Nytt medlemssystem & nya e-tjänsten Mitt medlemskap

Fakturorna kommer lite senare denna månad eftersom vi byter medlemssystem. Läs mer om vår nya e-tjänst Mitt medlemskap här.


Frågor och svar till dig som är medlem hos oss

Råd & stöd

Här har vi samlat vanliga frågor och svar till dig som är medlem hos oss. Tycker du inte att du får svar på just din fråga, eller om du känner att du vill ha mer information, är du välkommen att kontakta oss.

Vanliga frågor och svar

Du kan förlora ditt medlemskap 

Om du har tre månader av obetalda medlemsavgifter kommer vi att avsluta ditt medlemskap.

Ditt medlemskap gäller till och med den tredje obetalda månaden, du måste därför betala för hela perioden. Om du inte betalar din medlemsavgift kan den skickas vidare till inkasso.

Har du förlorat medlemskapet påverkas din ersättning

Det kan innebära att du får lägre ersättning om du är eller blir arbetslös. Går du på aktivitetsstöd kan även denna ersättning bli lägre.

Bli medlem igen

Du kan omgående ansöka om nytt medlemskap i GS a-kassa om du fortfarande arbetar, eller om din senaste anställning är eller var inom vårt verksamhetsområde.

Klicka här för att komma direkt till ansökan. 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Har du gjort adressändring hos Skatteverket får vi automatiskt uppgifter om din nya adress.

Om du vill att vi ändrar dina adressuppgifter meddelar du oss enklast genom att skicka ett meddelande till oss här på Mitt medlemskap. På grund av att det krävs inloggning till Mina medlemskap kan vi vara säkra på att det är du som lämnar ny adressuppgift.

Vill du meddela oss på ett annat sätt behöver vi ett skriftligt brev från dig med den nya adressuppgiften och från vilket datum ändringen gäller. Brevet ska vara underskrivet av dig. Anledningen att vi behöver skriftliga uppgifter är att vi vill vara säkra på att adressändringen är korrekt.

Är du ansluten till Kivra?
Du som är medlem hos oss och är ansluten till Kivra kommer automatiskt få din faktura från oss till din digitala brevlåda i Kivra, istället för på papper.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Din medlemsavgift betalar du in på bankgironummer: 5319-2407. 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Du hittar alla uppgifter om dina fakturor, bland annat OCR-nummer, under Betalningar här på Mitt medlemskap. 

 

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Om du tycker att vi har tagit ett felaktigt beslut har du rätt att be att vi prövar ditt ärende på nytt.

Du ska i så fall skriva och tala om varför du anser att beslutet ska ändras och vilken ändring du vill ha. Är du medlem hos oss kan du skicka ett meddelande på Mitt medlemskap eller Mina sidor. Din begäran måste vara hos oss inom två månader räknat från den dag du får detta beslut.

Om du skickar brev till oss, kom ihåg att uppge ditt namn och personnummer i brevet. Brevet ska skickas till: GS a-kassa, Box 1152, 111 81 Stockholm.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Har du anmält autogiro via din internetbank?

Om du redan har fått inbetalningskort när du anmäler autogiro via din internetbank ska du använda inbetalningskorten som du har fått. Avgiften börjar dras från ditt konto först månaden efter nästa avisering. Det beror på att vi skickar ut fakturorna kvartalsvis.

Exempel:

Lena har blivit medlem den 1 oktober 2015 och har fått inbetalningskort för oktober, november och december månad. Hon använder inbetalningskortet i oktober månad. I början av november anmäler Lena via sin internetbank att hon vill betala medlemsavgiften till oss via autogiro. Hon får bekräftelse från banken att de godkänt autogiroanmälan. Lena ska använda inbetalningskorten för november och december månad. Från och med januari kommer medlemsavgiften att dras via autogiro. Vi skickar inga nya inbetalningskort till Lena.

Har du skickat in blanketten Anmälan om autogiro? 

När vi får blanketten registrerar vi uppgifterna i vårt medlemsystem innan vi skickar anmälan vidare till banken. Det innebär att du kommer att få brev från oss med information om från och med när avgiften börjar dras från ditt konto, om banken godkänner din anmälan. Du vet i och med det om du kan slänga dina inbetalningskort. 

Exempel:

Anders blir medlem hos oss i oktober månad. Han får inbetalningskort för oktober, november och december månad. Den 1 november skickar Anders in blanketten Anmälan om autogiro till oss. Vi skickar ett brev till Anders där vi informerar om att medlemsavgiften kommer att dras från hans konto från och med den sista november. Anders kan i och med det slänga inbetalningskorten för november och december månad.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Vi skickar ut inbetalningskort/fakturor var tredje månad. Fakturorna skickas ut i mitten av månaden.

Exempelvis fakturorna för januari, februari och mars skickas ut i mitten av januari.

När vi har skickat ut fakturorna hittar du alla uppgifter om dina fakturor, bland annat OCR-nummer, under Betalningar här på Mitt medlemskap.

Vill du betala avgiften på ett enklare sätt?

Då kan du betala via autogiro eller e-faktura som du enklast anmäler via din internetbank. Du kan också anmäla autogiro på Mitt medlemskap.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida

Du har fått en påminnelse eftersom du inte har betalat en eller flera medlemsavgifter till oss. 

Tänk på att påminnelsen kan avse en annan månad än den som står på inbetalningskortet.

Information om fakturor & betalningar

Du hittar information om dina fakturor & betalningar i Mitt medlemskap. Vill du ha kontakt med oss är du välkommen att skicka ett meddelande i Mitt medlemskap eller ringa oss på 010-470 68 00.

Senast uppdaterad 2021-04-13 | Visa svaret på egen sida